Goodbye Indonesia - Reisverslag uit Cibubur, Indonesië van rebeccauntung - WaarBenJij.nu Goodbye Indonesia - Reisverslag uit Cibubur, Indonesië van rebeccauntung - WaarBenJij.nu

Goodbye Indonesia

Door: Rebecca

Blijf op de hoogte en volg

23 Juli 2008 | Indonesië, Cibubur

Goodbye Indonesia!

Zoooo laatste dagje in Indonesie. Morgen vlieg ik naar huis en ik kom vrijdag ochtend vroeg aan.
Wel raar hoor; verlaat dit land met een gemengd gevoel. We gaan Untung 7 weken niet zien dus dat is niet zo leuk. Ik moet gedag zeggen tegen alle mensen die ik hier heb leren kennen en afscheid van ons huisje en meubels nemen! Daarentegen kom in thuis in Nederland in een gespreid bedje want mijn familie heeft de afgelopen tijd hard gewerkt om al zoveel mogenlijk voor te bereiden etc. Heb zin om iedereen weer te zien, eindeloze potten thee te drinken en te genieten van het Nederlandse weer en eten!

Ik heb de laaste 10 dagen vrij genomen dus heb al afscheid genomen op mijn werk. Heb veel geleerd van het lesgeven (vooral geduld hebben...) vond het erg leuk om te doen maar ga in Nederland toch een andere baan zoeken. Heb afgelopen donderdag voor de laatste keer aan de “arme” kinderen lesgegeven samen met Untung. Was weer erg leuk. Ze hadden eigenlijk vakantie maar wilde zo graag leren! Dus ze waren allemaal komen opdagen met nog 20 andere kinderen! Untung heeft ze nu in 2 klassen verdeeld en blijft de komende weken nog lesgeven.
Afgelopen zondag hebben we al een soort afscheid van de buurt genomen. Het is gebruikelijk volgens de Islam om 4 maanden zwangerschap te “vieren”. Dat hadden we destijds niet gedaan dus we hadden nu zelf pakketjes laten samenstellen met verschillende hapjes erin en een mandarijn. Untung had een mooie brief opgesteld waarin we uitlegde dat we naar Nederland gaan verhuizen, we blij zijn met de zwangerschap en iedereen bedankte voor hun gastvrijheid etc. Die op de doosjes geplakt en toen 45 doosjes rondgebracht.... Overal moesten we stoppen voor een kopje thee, glas water, een praatje etc dus het was een dagvullend programma!
Verder veel papierwerk etc geregeld zodat ik het land mag verlaten ( moet je voor naar de immigratiedienst en weer betalen) en om Untung naar Nederland te krijgen.
Gisteren met Anna (vrouw waar ik wel veel mee omging) in Jakarta heerlijk wezen lunchen in een Frans restaurant en vandaag nog een maal naar de salon geweest om het af te leren. Lekker een facial genomen, een creambad en kappertje en dat alles bijelkaar voor 5 euries!

Afgelopen vrijdag nog naar de gynacoloog geweest voor de laatste controle. De baby is nu 28 weken oud. Ik was weer 2 kilo aangekomen dus ben nu nog -3 aangezien ik in het begin 9 kilo was afgevallen. De baby woog nu ong. 1500 gram wat erg veel is voor indonesische maatstaven. (Indo baby’s zijn ong. 1200 gram met 28 weken). We konden het geslacht goed zien en alles zag er goed uit. Brief meegekregen voor in het vliegtuig mochten ze moeilijk gaan doen.
De baby beweegt verder erg veel, erg leuk. Vind muziek erg leuk en vind het leuk ales mama zingt (hij/ zij is mijn beste publiek tot nu toe!!) Ik probeer 3 maal per week te lopen, doe wat zwangerschapsgym van een cd, zwem 1 maal per week en probeer zo een beetje fit te blijven. Verder is het hier bloedheet dus zweet me kapot en ben erg snel moe. S’avonds dikke voetjes, de spataderen duiken overal op en mijn buik blijft maar groeien en groeien maar we zien erg happy met zijn drietjes.
We lezen veel bladen en boeken om ons op de bevalling voor te bereiden en voor het opvoeden van een kind. We komen natuurlijk van twee heel verschillende achtergronden, 2 talen, ander geloof, andere moralen, gebruiken etc. Dus we proberen door veel te lezen en veel te communiceren de juiste manier voor ons te vinden waaronder dus de beslissing om toch terug naar Nederland te verhuizen.Grappig hoe je zelf terug kijkt op je eigen opvoeding die je van je ouders hebt gehad en verbazing wekkend om te zien dat je dan toch heel veel dingen hetzelfde wil gaan doen zoals je ouders dat oook gedaan hebben terwijl ik dat als puber zijnde nooit gedacht zou hebben!!!! Zo mocht ik overdag nooit tv kijken en mocht ik bepaalde programma’s niet kijken (zoals theo en thea) en nu ik zelf mama ga worden vind ik dat eigenlijk niet zo’n heel slecht idee! Ook mocht ik nooit frisdrank door de weeks (alleen in het weekend) en 1 snoepje per dag wat ik toen niet leuk vond maar wat ik nu eigenlijk wel een goed idee vind!
Untung komt van een hele achtergrond. Zijn ouders waren meer bezig met “overleven” en op allerlei manieren geld bijelkaar aan het sprokkelen. Zijn ouders hebben 5 kinderen en hadden ieder 2 banen dus veel tijd en aandacht voor de kinderen was er niet. Al met al hebben we beide dus veel te leren en hebben we erg veel zin in het “ouderschap”.

Ik kom dus vrijdag ochtend 25 july vroeg aan in Nederland en zondag vieren mijn zusjes hun verjaardag. Begin augustus ga ik met mijn ouders 2 weken naar Duitsland/ Frankrijk en verder ga ik weer aan de slag om een leventje op te bouwen! Ik had voor mijn vertrek naar Indonesie de meeste spullen verkocht die we nu weer moeten gaan zoeken en kopen etc. Moet weer een baan gaan vinden, een huisje, babyspullen etc. Vermoeiend maar toch ook wel weer spannend en leuk. Mocht iemand dus nog ergens een huisje huur/ koop weten in Noord Holland, een oude tv, strijkplank etc. Overhebben horen wij dat graag!
En verder hoop ik jullie allemaal weer snel te spreken/ zien.
Mobiel ben ik de komende tijd niet bereikbaar maar wel via de mail of bij mijn ouders op 072-5642248 mocht je wat willen afspreken!

Tot snel,

Liefs Rebecca



  • 23 Juli 2008 - 11:10

    Naomi:

    Gezellig dat jullie thuis komen!

  • 23 Juli 2008 - 11:34

    Wilma:

    heeele goede reis kus voor Untung en zie je gauw xxxx wilma

  • 23 Juli 2008 - 13:02

    Suzanne:

    Zie jullie drieen in oktober.
    Kus

  • 24 Juli 2008 - 02:21

    Walter Schut:

    Hi Rebecca,

    Leuk om te lezen en weer goed om je binnenkort weer te zien. Wij zijn op dit moment in de USA op vakantie.Zitten nu in een huis in Orlando (zit nu aan het zwembad met geen idee op wiens wifi ik dit zit te typen). Vandaag Epcot van Disney gedaan, dus heel veel gelopen. Komen begin aug. weer terug. Zien je dan weer gauw

    Groet

    Walter Anja en de boys

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Cibubur

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Juli 2008

Goodbye Indonesia

24 Mei 2008

Terug...

20 April 2008

Zonnig Indonesie

30 Maart 2008

en nog een...Leven in Indonesie

29 Maart 2008

Lieve allemaal

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2877
Totaal aantal bezoekers 15614

Voorgaande reizen:

28 December 2007 - 29 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: